Machu fucking Picchu!

På måndagen besökte vi Machu Picchu!!! Jag har faktiskt sett ett av världens sju under, helt otroligt!

Vi åkte från Cusco mitt i natten mot Aguas calientes( som är en pytteliten by med typ bara en gata, mitt i bergen) med tåg som tog ca 2 timmar, tåget hade fönster i taket så man kunde se de fina landskapen och höga bergen. Vägen till Machu Picchu var så himla fin! solen började stiga och det var dimma runt bergen, så cool stämning. Vi åt frukost i Aguas calientes och fortsatte genast mot Machu Picchu.

Aguas Calientes

Då vi kom till Machu Picchu var det dimmigt och det var en perfekt Inca stämning, efter en stund började dimman ändå försvinna och vädret blev perfekt, målnen rörde sig super snabbt runt Machu picchu som såg så sjukt ut!

Not the best lama selfie...

Inca home

Inca BridgeTHE Machu Picchu picture!

Thank you to the best company! <3

Man kan inte beskriva hur fin upplevelse det var, känns som en dröm, alla borde faktiskt uppleva det! Oförglömligt...

Publicerad 11.04.2016 kl. 04:12

Cusco, Peru

Cusco, staden 3,5 km ovanför vattenytan uppe i andarna var en historisk och en bokstavligen "breathtaking" upplevelse. Vi anlände till Cusco på lördagen, och dagen gick till att utforska stan och försöka få andan. På grund av höjden hade vi väldigt svårt att andas och kände oss svim-färdiga halva dan, men efter att vi tagit lite coca tee och en power napp, kände vi oss redan lite bättre. Vi åt god och billig mat på marknaden och gick runt i stan.

Nästa dag åkte vi till Pisac, som var en liten by ca 30 km utanför Cusco. Där ornas det marknader, och på söndagen var det en stor marknad där. Resan dit var också mycket vacker då vi åkte i bergen med fin utsikt. Rekommenderar!

Lite bilder från Cusco och Pisac före en Machu Picchu uppdatering!

Cusco <3

Tankar lite syre före utgång! :D

Turister och cusco gator

Bilderna ovan är från marknaden i Pisac

Matt-tillverkning.

Sötisen

Random påsk firande :D

Träffade även Timtim, som vi träffade i Chile, som råkade vara i ett hostell bara ett kvarter från vårt :)

Cusco by night <3

Det var det om cusco, hasta luego :*

Publicerad 09.04.2016 kl. 01:55

Lima, Peru

Jag fick vara med om en jätte fin erfarenhet då vi åkte till Peru med Dana och Danas mamma. Jag fick möta Danas super fina släkt, se en av världens finaste natur, äta god Peruansk mat, se MACHU PICCHU och många resor under våra 11 dagar i Peru. Det finns inte riktigt ord att beskriva hur fin upplevelse allting var, det var en väldigt emotionell och fin resa. Vi fick se så att säga "det äkta peruanska livet".

Vi anlände till Lima på onsdagen, åkte livrädda i taxin i den hemska trafiken hem till Miguel, Danas mammas kusin, som vi fick bo hos under vår tid i Lima. Vi blev mottagna av den finfina släkten.

Vi tillbringade de tre första dagarna i Lima med Danas släktingar.

Stora Peruanska släkten

Maaat!!

Miraflores

Lilla morfar

Efter Lima åkte vi med flyg till Cusco, där vi besökte Machu Picchu!! coming right up!

Publicerad 08.04.2016 kl. 04:45

En månad kvar!

Tiden har gått så fort här, känns så otroligt att vi redan varit här i tre månader, och att vi bara har en kvar. Det har hänt en massa, varit bland annat i Peru, som behöver i alla fall 3 inlägg... skall göra olika inlägg för olika städer där vi varit i Peru, vill minnas alla fina ställen och erfarenheter jag fått.

Först lite bilder från Buenos Aires! Livet i Buenos Aires börjar kännas som ett hem och vardagen så jävla rolig!

Taket i vårt hus.Terasschill med Ina och Dana

Ina <3

Älskar solnedgångar!

Har utforskat stan, bland annat presidentens pinka hus :)

Underhållning på metron <3

Vi på San Telmo marknaden

Mat på San Telmo marknaden

Musik på San Telmo marknaden

Publicerad 08.04.2016 kl. 03:33

Homeless

Denna vecka har gått så fort! Har varit hemlösa en vecka och idag fick vi äntligen vår nya lägenhet, som är liten men mysig. Vi måste flytta direkt då vi kom från Uruguay och veckan har spenderats hos tre franskisar. Justine, Theo och Maxime som har varit så snälla och gett oss tak över huvud hela veckan. Det har varit sjukt kul att att bo med ett större gäng, men också skönt att få packa upp sina saker i ett skåp.

God told me "help the homeless". <3 Äter världens bästa enpanadas här!

Har studerat flitigt, och haft lite kul med snäpchat.

Tagit över.

Word. Har varit vakkari i Burger Joint :)

Kollat på Beerpong turnering :)

Flyttat med till Franskisarnas nya lägenhet på fredagen. Apartment för 2 eller 7? :D

Är så tacksam över att träffat så fina människor. Har haft en av de bästa veckorna! <3

Publicerad 06.03.2016 kl. 04:04

Uruguay

På onsdagen åkte vi till uruguay med de bästa gänget! Vi hade bokat ett stort hus på stranden till 7 personer. Uruguay var en positiv överraskning. Vi åkte till ett ställe som var en bit från Punta del Este, Jose Ignasio, som var en surfar-stil by. Där spenderade vi 5 skönsköna dagar i bra sällskap och festade ända till soluppgång.

Vi åkte över med en en timmes färja från Buenos Aires till Colonia, och därifrån tog vi en 4 timmars buss högre upp längs kusten.

Levde lyx för en gångs skull!

Chillade på vår strand :)

Gick på "stan"

Toni, Ina, Maxime, Dana och Lite poolhäng 8)

Vår huskatt aka spidercat. Undrade hur fan katten kom in hela tiden fast alla dörrar var stängda. Tydligen hade den kommit in genom en några centi tjock springa mellan glid- dörren och myggnätet.

Bästa Ina, Dana, Theo och Maxime <3

bitches on the beach <3

Later!

Publicerad 06.03.2016 kl. 03:40

Allt det bästa

De senaste två veckorna har varit festfyllda. Vi har festat nästan varje dag och njutit av livet! Vi har varit på en massa olika evenemang, studerat flitigt ;), hängt med en massa roliga människor, åkt till Uruguay, varit hemlösa och en massa annat. Tänkte visa första veckan i bilder.

Jag, Dana, Ina och Taru paddlade i Peru beach, som ordnades av BAIS Argentina (ja vet, BAIS?:D) en organisation som ordnar en massa fester och händelser i Buenos Aires. Hade vattenkrig, blev solbrända och drack öl.

.. och åt hamburgare.

Peru Beach.

Träffade roligt med en massa fina människor.

Festade i en massa coola hus.

Publicerad 06.03.2016 kl. 03:23

Pucon, Chile

Vi åkte med en nattbuss till Pucon, som var en skön liten by 10 timmar söder om Santiago. Vi hade inga förväntningar för vi spontanbokade resan och visste egentligen ingentin om staden/byn.Då vi kom dit var vi överraskade av hur lugnt och tryggt allt kändes jämfört med Santiago. Låga trähus överallt och fina bygator omgiven av berg och sjö. Vi sov över i bästa hostellet i byn som var vid sjökanten, med träkojor, en bar och utekök. Vi trivdes faktiskt i stan efter hektiska Buenos Aires och Santiago. Det påminde lite om Finlands sommar med svala nätter och varma men fresha dagar.

Dag 1

Vandrade upp i bergen till ett gömt vattenfall i hettan. Trodde det skulle vara nära men nej, vandrade några timmar upp.

Såg personer som kom upp med hästar, och ångrade att vi inte red upp.

Såg ett vattenfall som var värt vandringen.

Dag 2

Paddlade till en strand som var full med getingar. Vände om till en annan strand och njöt av utsikten, solnedgången och vin.

Solnedgången var näjs.

Åkte Wilsons nattskift med Tim och Dana.

Dag 3

Dag 3 var ju lite spännande för klättrade en aktiv vulkan. Som amatör var det det tyngsta jag varit med om men faktiskt värt det.

Stora rinkan på ryggen gjorde det inte lättare.

En rykande vulkan.

Fan vad stolta vi var!

Ner åkte vi med pefletter, det var sjuuukt kul!!! :D

Efter en 8 timmars buttworkout gjorde vi inget annat än låg, åt hamburgare och drack öl.

Hostellbakgården i solnedgång <3

Cheers! <3

Publicerad 14.02.2016 kl. 22:49

Spontanresor i Chile 1

Vi spenderade några roliga dagar i Santiago. Besökte berget Cerro San Cristobal, var på pubcrawl, och en massa annat.

Var också till den världskända poeten Pablo Nerudas hus i Santiago.

Efter några dagar i Chile bestämde vi oss för att se Chiles vackra omgivning! Vi tog bussen till Valparaiso, som är en jätte cool stad två timmar mot kusten. Där spenderade vi hela dagen, förbluffade över hur mycket streetart och färger en stad kan ha, vi blev totalt kära! <3 Staden är också ganska nyligen hittad av turister, så det var inte en typiskt turist stad.

Efter Valparaiso bestämde vi oss för att ta nattbussen till Pucon, som är en väldigt fin och fredfull liten stad 10 timmar söder om Santiago. Måst fara och äta nu så mer om det senare..

Pöss<3

Publicerad 13.02.2016 kl. 01:57

Santiago de Chile

På onsdan bestämde vi oss att boka en spontanresa till chile. Vi har planerat att stanna i Santiago tills söndag och sedan åka till Valparaiso och efter det till kusten. Santiago verkar vara en väldigt ren och modern stad. Metron är också mycket renare och modernare än i Buenos Aires. Man kan se många skillnader fastän Chile och Argentina är grannländer. Några bilder från första dagarna:

Vårt hostell La Chimba hostel.

Publicerad 05.02.2016 kl. 21:45

Första skolveckan

Nu har första skolveckan gått och den har varit helt okej. Stiger upp 6, åker en het och trång metro, har Global marketing, spanska och kultur, en halv timmes matpaus och slutar 4. Åker hem, äter och gör läxor. Ungefär så har vår första vecka sett ut. Det har kännts mycket jobbigt efter vår första vecka fylld med fester, men efter denna intensiv vecka kommer det vara lugnt igen. Lektionerna har varit jätte intressanta och jag har lärt mig mycket om kultur och ekonomin i Argentina, som är totalt olik Finlands, men har också lärt mig att annorlunda betyder inte dåligt.

Några saker som man ändå borde vara beredd på. Det sägs att det går att betala med kort i Buenos Aires, men detta stämmer inte i de flesta fallen, och även om det går i vissa ställen, tar det mycket länge och man måste ha med sitt pass. Det är inte heller lätt att hitta en ATM som fungerar med våra kort. Det finns även en gräns på ca 2000 (ca 150-200€) pesos som man kan lyfta på gången, och därför måste man besöka automaten ganska ofta. Det är inte gratis. Ett råd är att ta med sig pengar i cash eller i alla fall dollars, som är värdefullt för invånarna här. På grund av inflationen ändrar värdet på Argentinska peson hela tiden, och därför strävar argentinarna att spara i dollars.

Lärarna i skolan är bra och intressanta. De berättar mycket om situationen i landet och om människorna. Vi utbyteselever är de enda i skolan just nu, för Argentinare är på sommarlov och kommer först om ca en månad. Skolan är enorm, och det känns konstigt att ha den hela för oss själva!

Vi har inte gjort så mycket förra veckan på grund av utmattningen, men på veckoslutet tvingade vi oss ut och festa! Och det var värt det!

Streetview en gata från oss.

PM Open Air Music event på lördan.

Några Holländare bjöd oss på efterfest till deras hus. Där bodde många människor från olika länder. Det var ett gammalt motell med en mysig innergård som en djungel. Huset hade 4 (!) takterasser. LYX!

Bob Marley och Marley.

Vi svettades i Jardin Japones på söndag i 40 graders hetta.

Vår 80 personers utbytesgrupp med människor från hela världen.

Buenos noches!

Publicerad 26.01.2016 kl. 03:43

Första veckan

Första veckan i Buenos Aires har varit så nice! Vi har ätit god mat, festat, träffat fina nya människor, solat, chillat och druckit öl och svettats som grisar i över 30 graders hetta!

På måndag var vi och se på Bomba de tiempo, ett truminstrument band, i ciudad cultural conex som var skitnice! Vi mötte upp några Spanjorer, en Brasiliansk tjej och en Finsk kille.

Den ena Spanska flickan bodde i ett sjukt hus med en ännu sjukare takterass.

På tisdagen bjöd fransmännen som vi skall studera med oss till deras lägenhet, som var den finaste lägenhet jag sett. De bodde hos en man från Argentina som ägde hela huset, ett trevåningshus som var ett gammalt hotell i Fransk stil. På taket fanns den mysigaste takterassen. Alla bilder blev för mörka, men den var full av växter och mysig belysning, där bjöd de oss på vin och champagne och annat gott. På bilden chillar Justine och Dana.

På torsdan blev vi bjudna till ett hemligt poolparty som var på 18 våningen i ett hotell. De var ju sådär lite coolt....

Dänä och jag och en party moffa från Holland.

Solnedgången var galen.

Chillade bland annat med fransmännen Justine, Elie och Dana. Träffade en massa fina människor på festen :)

Igår var vi på en City tour som skolan ordnade, besökte bland annat Caminiton i La Boca. Husen är målade med övergivna målfärger, som de fattiga hittat i hamnen och målat sina hus med.

Publicerad 16.01.2016 kl. 17:25

Vi har anlänt till Palermo!

Vi har nu varit några dagar i Buenos Aires och är helt kär! Vi bor i ett område som heter Palermo, och det här stället är helt sjukt vackert och coolt!! Det är helt obeskrivligt, så jag beskriver det hellre med bilder.

Resan gick bra!

Igår var vi ute på stan på bassäng jakt, vi köpte två baby bassänger till vår gigantiska terass :D På kvällen skulle vi grilla, men i Buenos Aires vet dom tydligen inte vad sytytysneste är, så vi fick aldrig kolet och brinna... Som tur har vi en gasugn, som vi grillade vår mat i. Efter tre timmar matlagning, översvämmning och brännsår, fick vi våra argentinska biffar som blev skit goda!

Nu sitter jag på terassen och steker, ska ta ett dopp i min bassäng.

bilderna är från Palermo, alltså där vi bor.

Gatorna här! <3 gatorna är omgivna med såna här träd, så sjukt vackert!

Färggranna hus.

Här finns streetart överallt, så coolt!

Vi på vår bauta terass.

Min view just nu! ;)

Asutaan siis Palermossa. Mä oon nyt jo rakastunu tähän kaupunkiin, kaikki kadut, talot ja ympäristö on ihan sairaan hienoa, varsinkin tällä alueella.

Eilen meidän päivä meni etsiessä altaita meijän jätti terassille. Ilta meni ruuanlaitossa, grilliä yritettiin sytyttää yli tunnin ja lopuksi grillattiin pihvit meidän kaasu uunissa. Argentinalaiset ei näköjään tiedä mikä on sytytysneste. Kastettiin sitten vanulaput vodkaan (niin ne tekee täällä jos ei ole kuivaa puuta) ja yritettiin sillä saada syttymään, mutta sekään ei onnistunut. Kolmen tunnin ruanlaiton jälkeen syötiin kumminkin sairaan hyvää ruokaa!

Kuvat on Palermosta, missä me asutaan.

Publicerad 10.01.2016 kl. 14:57

NEXT STOP BUENOS AIRES!

Jag tänkte börja 2016 med att öppna en rese blogg om min utbytestid i Buenos Aires denna vår. Jag har aldrig skrivit blogg så ni får förlåta mig om det går lite trögt till i början.

Imorgon åker jag, har lite ångest men har som tur hunnit pakka det mesta redan. Imorgon kommer jag troligtvis springa runt som en höna. Är nog super ivrig! Mindre ivrig över vårt 13,5 timmars flyg över Atlanten... Vi åker från Arlanda, så vi tar båten över till Stockholm imorgon och åker på torsdag kväll från Arlanda via Paris till Buenos Aires. På fredag morgon anländer vi till SOMMAR!! från -20 till +30. 50 graders temperaturskillnad, troligen svettigt men inget att klaga över.

Tänkte börja med några mysiga bilder av min sista vecka i Finland.

Jul i Vasa med tjocka släkten, mys!

Nyår hemma, mamma och pappa lagar bästa maten nam!

Veera och mamma på nyår <3

Rinka köp till Dana!

Skrev i misstag inlägget på svenska, trots att jag hade bestämt mig att skriva på finska så att mina vänner och pojkvän skulle förstå, sorry hehe :D Nästa blir på finska, kanske.

Sama suomeksi. translate.google.com

Publicerad 05.01.2016 kl. 22:52

¡Hola! Linda heter jag och bor i Åbo. Följ min blogg för att hänga med mig under mitt utbyte i Buenos Aires. Bienvenidos!